Persoonilugu

„Kui satud silmitsi probleemiga, kas sa näed takistusi või näed võimalusi?” Põltsamaal tegutseva Rail Auto juht Ilmar Jakobson on ettevõtjana käinud pika maa ning ütleb, et raskused on kui kingitused, mis aitavad meil saada teadlikumaks iseendast. Teda on alati paelunud tehnika, sest see pakub võimalust kasutada oma mõistust ning uurida, kuidas miski toimib. Ilmari isa oli traktorist ning töökojas oli põnev jälgida, kuidas treialid tegid metallist asju. Adaverest pärit poiss läkski Tallinna Ehitus- ja Mehaanikatehnikumi õppima autode tehnilise hoolduse ja remondi eriala, mis andis edaspidiseks hindamatu vundamendi: „Kui põhimõtted ja alustõed on selged, siis sinna peale saab ehitada mida iganes.”

Peale tehnikumi lõpetamist algas tõeline elukool ning Ilmar läks tööle Valentino Adavere ehitusosakonda, kus oli vaja autode tehnilise seisukorra eest vastutada ja vahel ka ise autojuhiteenust pakkuda. Kuna ettevõte koos masinapargiga kasvas kiiresti, ehitati autoremondi jaoks eraldi hoone ning lepingulise partnerina hakati hooldama ka Kesk-Eestis Nissani sõidukeid. Kui ühel hetkel ehitus ja autohooldus enam omavahel ei klappinud ning Ilmaril tuli valida, kas võtab osakonna üle või pannakse see kinni, valis ta kahtlemata edasi tegutsemise, sest tema loodud väike meeskond toimis hästi. Hiljem pandi Adaveres olnud hoone müüki ja nad olid sunnitud kolima Põltsamaale, kus avasid autovaruosade kaupluse ning autoteenindus sai avatud linnapiiril asuvas kompleksis.

„Väikest paati on madalas vees lihtne juhtida,” kirjeldab Ilmar alustava ettevõtte rõõme ja valusid. „Kui avasime Põltsamaal kaupluse, siis ühel hetkel tundsin, et ei suuda hallata seda ja kasvav ettevõte tahab kapitali saada.” Ilmar tundis, et ei soovi laenudega end lõhki tõmmata, kuid teadmistest jääb puudu. „Võtsin vastu otsuse ennast täiendada ja läksin Mainorisse õppima ärijuhtimist, sest ma ei saanud isegi raamatupidaja antud bilansist aru, rääkimata kasumi aruannetest või protsesside juhtimisest. Õppides ja ennast arendades sain teada, et ma kasutan ainult väikest osa sellest, milleks ma suuteline olen ja see andis kindluse, et ma suudan palju enamat teha.” Õpingute eest maksis Ilmar ise ning kuna tal oli ettevõtluse kogemus juba olemas, sai ta juurde palju hinnalist ja praktilist teavet. „Kursusekaaslased, kelle vanemad maksid nende õpingute eest, ei samastanud end kuulduga ning pidasid seda mõttetuks, kuid minu jaoks oli see kõik puhas kuld.” Kooli lõpetamine oli raske aeg nii õpingutes kui ettevõttes, kuid see kasvatas ja tagantjärgi on Ilmar tänulik selle katsumuse eest.

Oma loomult on Ilmar tasakaalukas, sihikindel ja tegus. Tema otsused on läbimõeldud ja kalkuleeritud, kuid järjest enam julgeb Ilmar oma otsustes toetuda veel millelegi – olgu see siis kutsutud südamehääleks, sisetundeks või intuitsiooniks. Lisaks sellele, et Ilmar suhtub teele sattunud raskustesse kui kingitustesse, on tema jaoks tähtsal kohal ka oskus märgata õppetundi, tänulikkus, armastus ning südame järgi tegutsemine. „Kõik algab armastusest. Iseennast peab armastama, see muudab nii palju. Elu ei ole pidev võitlus. Kui elad südame tasandil ja külluses, siis kõik head asjad tulevad ise su juurde. Saad seda jagada laste, iseenda ja maailmaga.” Ilmaril on armastav abikaasa ning neli poega, ta tunneb end hoituna. Lastele on ta tänulik, et nad on tema teekonda rikastanud ning aidanud kasvada. Ilmar lisab, et ühelt poolt ühiskond ja kool üritavad inimest kasti suruda, kuid südamega tegutsedes on võimalik näha ka väljaspool kasti. „Mõistusega võid mõelda, töötada ja kalkuleerida, aga see ei tööta sinu heaks nii hästi kui sisetunne.”  Ta on õppimisele avatud ja arengule orienteeritud ja kahtlemata hindab ta neid omadusi kõrgelt ka teiste puhul.

Kuidas sobivad sellised pehmed väärtused autoteeninduse argipäeva? Ilmar ütleb, et kui kasutada igapäevaselt ja teadlikult suhtlemises austust, armastust ja tänulikkust, on inimestevahelised kontaktid palju vahetumad. Igal ettevõttel võiks olla oma missioon, miks nad üldse tegutsevad ning Ilmar on selle enda jaoks ka sõnastanud – nad pakuvad autoremondi teenust ja kaupa, mis aitab klientidel jõuda oma soovide ja unistusteni. Lisaks väärtustab Rail Auto hoolivust, ausust, lugupidamist, tänulikkust, asjatundlikkust, arenguvõimet, abivalmidust ja lahenduste leidmist. „Ma tahaks, et maailm oleks ägedam koht ja alustada tuleb iseendast. Maailma ei ole vaja muuta, muuda iseennast ja siis muutub maailm ka.” Kõike saab teha südamega ja kui iga töötaja teab nende ühist missiooni, jagavad nad oma hoolimise ja aitamisega killukese haaval kõigile neid väärtusi edasi.

Kogu väljakutseid pakkuva ettevõtja karjääri vältel on Ilmarile toeks olnud tema kaasa Merle. On ka raskeid hetki olnud, kuid Ilmar ja Merle on neist üheskoos läbi tulnud ning võib öelda, et praeguseks valitseb nende suhtes harmoonia ning sügav vastastikune mõistmine. Ilmar on tänulik, et üle kahekümne aasta tema kõrval olnud Merle on algusest saati ka Rail Auto ettevõtmistesse panustanud nii nõu kui jõuga.

Rail Auto on oma piirkonnas tuntud ja kõrgelt hinnatud, sest iga meeskonnaliikme soov on pakkuda oma kliendile parimat võimalikku teenust. Vajadus nii autokaupade kui autoremonditeenuse järele on olemas, kuid senine väike kollektiiv töötab oma võimete piiril. „Laienemise osas oled kas vedur või pidur ja tundub, et hetkel olen rohkem nagu pidur, sest elu läheb kiiremini edasi kui ise jõuan edasi liikuda”, naerab Ilmar. Lisades, et oleks hädasti vaja aega ja lisaressurssi abikäte näol, et protsessidega edasi minna. Elu ja inimesed on pidevas muutumises ning firma arenguga on vaja lakkamatult tegeleda, loorberitele puhkama jääda ei saa. Samuti tunneb ta soovi end arendada ning maailmapilti avardada, sest mida laiem silmaring, seda mitmekülgsem võimalus probleemidele läheneda uue nurga alt. Ilmar ootabki meeskonnaga liituma inimest, kes suudaks näha teele sattunud probleemis võimalust ning oleks avatud vastu võtma kõike seda, mida Ilmaril ja Rail Autol pakkuda on.